עליסה באיטליה – יומן מסע מענג לארץ פלאות / חלק א' – פירנצה

אוכל טוב, אמנות, ארכיטקטורה, עיצוב, היסטוריה, תרבות ואיכות. את כל הדברים הטובים והיפים הללו תמצאו בשפע ובטבעיות באיטליה.

בשבוע שעבר יצאתי עם אושרת (מנכ"לית קרן שביט) להרפתקאת טקסטיל מסעירה לארץ המגף המשובח. לאורך כל המסע המאתגר הזה, הצלחנו לאזן ושלב בהצלחה בין עבודה והנאה (לחם ושעשועים) באופן מושלם שהזין זה את זה, כמו גנרטור של השראה.

לצד גילויים מרתקים בתחום המקצועי, גילינו גם המון פינות חמד קסומות ואני שמחה לשתף אתכן כאן במציאות שלנו. קבלו מיקס מרוכז של כמה המלצות לבילוי נהדר בפירנצה (חלק א') ובמילאנו (חלק ב').

לחם (עבודה):

מטרת הנסיעה המוצהרת היתה חיפוש בדי איכות מתוצרת איטלקית מובחרת לקולקציית הקיץ הקרובה. בדים טבעיים, מלאי חיים, צבעים והדפסים שישתלבו בצורה הרמונית עם קולקציית הפרינט החדשה והמצוירת שעיצבתי לגלביות ותצא לעולם באביב הקרוב.

בשנים האחרונות, לבדי הכותנה הדקיקים עם הפרינטים המקוריים, שאני מעצבת בישראל ומדפיסה בבלעדיות בהודו, התווספו גם בדים נוספים. בכל עונה, אני אוספת ומעשירה את הקולקציה, במגוון רחב של בגדים ודגמים חדשים. משנה לשנה משימת חיפוש הבדים הופכת למאתגרת עבורי, כי אני תלויה בבחירות הטקסטיל של היבואנים המקומיים.

לאחר ששוק יצור הבדים בישראל נמחק כליל, גם שוק יבוא הבדים שלנו סובל מגסיסה איטית, תוצאה ישירה של ענף האופנה הישראלי שהולך ונמחק. במגבלות ההיצע המקומי, אני מתקשה למצוא בדים שמרגשים אותי, כאלו שמתחשק לי לגזור ולתפור מהם בגדים נהדרים. היבואנים הולכים "על בטוח", מביאים פלטה צבעונית מוגבלת (המון אפורים, שחורים, כחולים) ובדים סינטטים. ואם כבר יש הדפסים, לרוב הם לא לטעמי.

השנה החלטנו להפסיק לקטר ולהתבאס ולחפש בחו"ל שווקים שיותר מתאימים לנו, מבחינת ההיצע והטיב. אחד מספקי הבדים שלנו, פתח עבורינו נתיב למפעלים שמיצרים בטוסקנה. מקום שיש לו מסורת עתיקת שנים כמרכז לתעשיית הטקסטיל.

בשנים האחרונות יצור הטקסטיל האיטלקי כמעט ונרמס לחלוטין ע"י גלגלי התעשיה הסינית, לאחר שהללו הקימו במקום כ-5000 מפעלים. נותר שם רק קומץ, כמה עשרות בודדות של מפעלים איטלקיים מקוריים, שממשיכים ליצר טקסטיל איכותי בעיקר עבור מעצבי העל שמצליחים לשלם להם. לכל המפעלים הללו יש סטוקים של שאריות יצור, גלילי בדים שניתן לרכוש מהם בסיטונאות.

במשך כיומיים הסתובבנו בין מפעלים רבים, חרשנו האנגרים עצומים ובחרנו בפינצטה בדים מרגשים שיגיעו בקרוב לארץ עבור קולקצית הקיץ שלנו. במרצדס השחורה של רפאלו, מצויידות בשני זוגות מספרי בד משובחות עברנו בתריסר מפעלים בזריזות וביעילות שיא.

המסע שלנו התחיל ברומא, שכרנו רכב בשדה התעופה ויצאנו לאוטוסטרדה לפירנצה. 3 שעות של טיסה נעימה על תשתית מתאימה, עם פלייליסט שירים שמחים בספוטיפיי. למסע שלנו יצאנו מאובזרות בשמלות קטיפה נוחות ופונקציונליות, עם ההידור הנכון ועם מערום מרשים של תיקי מסע צבעוניים (אוריאל סטודיו), שזכו להתפעלות ולמחמאות מהאיטלקים.

מעבר לשעות העבודה, הצלחנו להתפנות ולהנות מהמנעמים הרבים של פירנצה. עיר ציורית ועתיקה, שמושתתת על מסורות עתיקות של מלאכות יד ועל תרבות שמעריכה איכות. זה בא לידי ביטוי בכל דבר שפגשנו, בחומרי הגלם, בבישול, בעיצוב, ביצור ובחוויה. נהננו לטייל ברחובות הציוריים ובסמטאות הקטנות שלה ולגלות אוצרות לייפסטייל מרהיבים.

שעשועים:

ריכזנו כמה המלצות על מקומות שאהבנו בפירנצה:

לינה + חניה:

La Torre del Cestello – מלון

בפירנצה השתכנו במלון נפלא ומומלץ, בסוויטה גדולה (50 מר') עם נוף לנהר, שנראה כמו ציור ובמחיר מצחיק של כ-300 ש"ח ללילה עבור שתינו, יתכן שהמחיר הזול מושפע מהעיתוי שהוא מחוץ לעונה. המלון ממוקם בלב העיר, באיזור פחות מתוייר, מלא בגלריות קטנות, מסעדות משובחות, ארכיטקטורה מרגשת ובוטיקים מרתקים.

ממליצה לצאת לטיול רגלי באיזור ולגלות בעצמכם, פינות חמד שמושכות את תשומת ליבכם. להכנס, ליצור שיח, לשמוע סיפורים ולהנות מהקסם הזר והממכר.

בסמוך למלון יש מגרש חניה ואנחנו השתמשנו בשירות ההסעה שלהם. מתקשרים לאיש מהחניון והוא מגיע רגלית לפתח המלון וממשיך עם הרכב לחניה במקומכם. תענוג אמיתי, שמונע הסתבכות ודו"חות יקרים ומיותרים.

אוכל:

I’ brindellone – מסעדת פועלים

טרטוריה טוסקנית מעולה שבמעולות. צנועה למראה, אבל אל תתנו לה לבלבל אתכם, יש לה קהל מעריצים גדול שמהלל אותה כטובה שבטובות. סוד שמור בקרב המקומיים, חוץ מאתנו לא ראינו שם תיירים.

את ההמלצה קיבלנו מחברתנו תמר קרוואן, יקירת הבלוג, המתמחה בלייף סטייל איטלקי. היינו סקרניות לטעום המון, הזמנו 10 מנות מעולות, אחת יותר טעימה מהשניה. לא אכלנו הכל, רק טעמנו ונאנחנו... החשבון שהגיע כלל גם את יין הבית וקינוחים והסתכם בסכום מגוחך של כ-60 יורו.

אל תפספסו את הריבולטה!!!

Trattoria Boboli – מסעדת פועלים

טרטוריה (מסעדה עממית ביתית מ-1978) נפלאה, שגילינו ברחוב צדדי קטן באיזור של גלריות. גם זו צנועה למראה, ועם אוכל שריגש אותנו מאוד. סלט הקפרזה עם הבוראטה בפאלו הטריה, ספגטי בולונז מושלם וקהל אוהדים מקומי שממלא את המסעדה עד תום.

אנחנו הגענו בשעת ערב מוקדמת, אז למזלנו היה מקום פנוי. שתינו קוקטלים טעימים (ממליצה על הבליני!), גילגלנו עיניים מרוב הנאה והבטחנו לעצמנו לחזור גם למחרת.

Sbrino Gelatificio Contadino - גלידריה

אי אפשר להגיע לאיטליה ולא לטעום ג'לאטו אמיתי! בקרן רחוב נמצאת גלידריה מקסימה עם טעמים אלוהיים, שגילינו במקרה בשיטוטנו במקום. הכל טרי, מעוצב ונקי, יש מקומות קטנים לשבת בהם בחנות הקטנה ומחוץ לה. אל תפספסו את גלידת הפיסטוק. צפויה לכם חוויה נפלאה.

חנויות:

Momo Vintage – חנות וינטאג' לפשניסטות

אחת מחנויות הוינטג' המקצועיות והשוות שפגשתי. חנות ענקית מלאה בכל טוב, מסודרת לפי אגפי התמחות. מה לא תמצאו שם?

מעילי בוהו מעור עם פרנזים מהסבנטיז, מעילי טראנצ', בגדי מעצבים קלאסיים הוט קוטור, פיסים one of a kind, מחלקה צבאית, בגדי ימאים, בגדי ספורט של מותגים קלאסיים, כובעים, אקססוריז, חגורות, תיקים ומשקפיים, שנבחרו תחת פינצטה אכזרית של בעלי המקום המקסימים.

המחירים גבוהים, אבל ברי השגה. אני יצאתי עם שיכמיה שחורה קצרה הורסת! (מצמר דק ועם ביטנת סאטן) ועוד ג'קט מנצנץ שעושה הופעה. גם טבעת מהממת חזרה איתי הביתה. לאוהבי אופנה ווינטג', זוהי תחנת חובה.

ATELIER ANTONIO GATTO – חנות כובעים

אנטוניו גאטו הוא "כובען משוגע" עם רקע בעיצוב תלבושות לתאטרון. איש מקסים ויצירתי עם אטלייה (בית מלאכה) יחודי לכובעים. מהסוג הזה שנדמה שעבר מהעולם. את הכובעים היפים שלו הוא מיצר בעבודת יד עם המון תשוקה ואהבה לאומנות שלו, שמורגשת בכל פריט ובכל פרט. מרגש לראות אדם שכל כך מחובר ליצירה שלו.

קל לפספס מבחוץ את הכניסה הצנועה שלו, אבל יש לו לקוחות מכל העולם, שמגיעים אליו במיוחד ויוצאים עם גרדרובה. המחירים לא זולים/גבוהים, אבל ברי השגה, כלומר לא צריך להיות עשיר בכדי להשיג כובע מוערך, כזה שנועד לשרת את בעליו לאורך זמן.

אני מדדתי חצי חנות ולבסוף לא רכשתי שם, כי לא היה את הכובע המדוייק לי. סיפרתי לו על כובע ה"אינדיאנה ג'ונס" לאשה הרפתקנית, שאני מפנטזת עליו. אנטוניו היה חביב ומלא בסבלנות וחייך חיוך נדיב גם כשיצאתי ללא שקית. נראה לי שהוא הבין, שאני עוד אשוב אליו.

Riccardo Barthel – חנות דגל ובית עיצוב

חברת שעוסקת באדריכלות ועיצוב תוך שימור מסורות עתיקות של מלאכת יד עבור עולם העיצוב. החברה מטפחת במעבדותיה בעלי מלאכה נכחדים, כגון משפצים, מעצבים, נגרים, מומחים לבדים ולשטיחים. כולם שומרים על רעיונות וערכים קדומים, ידע שעבר מאב לבן, במשפחות של אומנים.

החנות מתפרסת על פני חלל עצום ומיוחד במינו של מאות מטרים, עם תצוגות שכישפו אותי. חנות "מכולת" ענקית שיש בה שפע ואיכות מכל מה שאדריכלים ומעצבים רוצים. גן עדן / בית מרקחת בתחום הבניה ואבזור הבית, כזה שיש בו את כל הפרודוקטים שניתן לפנטז עליהם.

מטבחים, סניטריה, חיפויים, ריהוט, כלים, טקסטיל, תנורים, מנורות ופירזולים מדהימים מתוצרת איטלקית משובחת, כולם נשענים על מסורות ארוכות שנים.

המקום משמר את עבודות המלאכה של המסורת האיטלקית, ומנגיש אותם לבעלי המקצוע הרלוונטים.  יש להם מומחיות בתכנן וארגון סביבות מגוונות ביותר כמו מלונות, מסעדות, סירות, בתים שלמים או אפילו רק חדר אמבטיה או מטבח.

שמם הולך לפניהם בכל מה שקשור לטיפול בפרטים הקטנים, תשוקה לשימור ומקוריות בתכנון. הפרויקטים והמוניטין שלהם מעידים על סגנון בעל תביעת יד יחודית שמתמחה במסורות של מלאכות היד האיטלקיות.

כנסו למקום המדהים הזה ותצללו לחוויה של השראה.

Recollection - Vintage Fashion & Design – חנות וינטג' הוט קוטור

מקדש לוינטג' הוט קוטור, יוקרתי ואיכותי. מחירים סופר גבוהים, בהתאם למוצרים, מבחינתנו זה היה כמו לבקר במוזיאון מרתק. התרגשנו לגעת ולמשש חפצים ובגדים שיוצרו ברמה כל כך גבוהה, עם אסתטיקה איטלקית במיטבה.

המקום מתאים לאספנים מקצוענים, או לנשים שמחפשות שמלה בלתי נשכחת לאירוע חשוב.

אנחנו נהנינו לסייר בין אולמות החנות הנרחבים, לעצור בכל פינה ולהתענג על היופי העוטף אותה. מכונת זמן דמיונית השתעשעה בנו, כשזרקה אותנו בין תקופות שונות בהיסטוריה של האופנה ועיצוב הבית.

אמנם התקציב שלנו לא איפשר רכישות במקום, ולמרות זאת יצאנו שבעות מחוויה מהממת.

כעבור יומיים בעיר המופלאה הזו, נפרדנו בצער מפירנצה והמשכנו מתחנת הרכבת, כל אחת לדרכה. אושרת נסעה לרומא לפגוש את בעלה לסופ"ש רומנטי ואילו אני המשכתי את מסעי למילאנו לפגוש את יעל ראובני, חברה אהובה ויזמית יצירתית, שמתגוררת שם כ-20 שנה.

יעלי לקחה אותי לסיבוב בילוי במילאנו ואני אשמח לשתף אתכם בהייליטים בפוסט הבא: עליסה באיטליה – מסע מהנה לארץ הפלאות / חלק ב' – מילאנו, שיעלה כאן בקרוב.

בינתיים תוכלו לקבל את החומר המתומצת בלינק להיילייטס מילאנו בסטורי של האינסטגרם.

ממילאנו אני נוחתת בקיבוץ נען, לארבעה ימים של אופנה, עיצוב ולייפסטייל בהשראת המסע האיטלקי שלנו. מזמינה אתכן לבקר ביריד עיצוב ישראלי ולהינות מכל הטוב והיפה שיש פה.

מצפה לחבק חברות ותיקות ולהכיר חברות חדשות ואחיות למסע.